Mostar – Balkanlarda bir Osmanlı köyü

Mostar

Saraybosna’dan sabah treni ile geldiğimiz Mostar’a gece Hırvatistana otobüs ile geçecek şekilde günü birlik olarak uğruyoruz. Hakkında köprüsü dışında pek fazla birşey bilmiyoruz. Bakalım Mostar’da bizi neler karşılayacak.

Mostar Tren İstasyonu

Saraybosna - Mostar Treni

Yazının başında istasyon ve tren fotoğrafı koymamdan dolayı Mostar’a tren yolculuğu yaparak ulaştığımızı anlamışsınızdır diye düşünüyorum.  Saraybosna-Mostar arasındaki bu yolculuğun hayatınızdaki en güzel tren yolculuklarından birisi olacağını da söylemek isterim. Ne yazık ki manzarayı; ormanları, dağları nehirleri izlemekle o kadar meşguldüm ki bu güzelliği size fotoğraflar ile anlatamıyorum bu yüzden görmek için sizin de bu trene binmeniz gerekecek.

Mostar Köprüsü

Saraybosna’dan saat 7 de kalkan tren 9.45 gibi Mostar’a ulaşıyor. Oldukça eski olan mostar istasyonuna ulaştığımızda ilk iş olarak sırt çantalarımızı bırakacak bir emanetçi arıyoruz. Ancak istasyonun emanetçisi akşam saat 18’e kadar açık. Bizim bir sonraki durağımız olan Split otobüsü 23.30 ‘da kalkacağı için çantaları buraya bırakamayacağımızı söyledi görevli amca. Bizi istasyonun içerisindeki bir cafe’ye yönlendirdi ve oraya emanet etmemizi söyledi. Biz iki tane sırtçantasını barmene verdik ve karşılığında fiş benzeri bir belge aldık. Bırakmaz olaydık! Ertesi gün çantamı açtığımda içerisinden harici bataryamın ve traş makinamın çalınmış olduğunu farkettim.

We all bleed

Yüklerimizi bıraktıktan sonra doğru şehir merkezine doğru yürümeye başladık. Zaten küçücük bir yer 15 dakikada yürüyerek köprünün olduğu bölgeye geldik. 1468 ‘de Osmanlı Egemenliğine girmiş olan Mostar bu dönemde Köprühisar adını aldı. Fotoğraflarda bolca gördüğünüz köprü de Kanuni Sultan Süleyman’ın emri ile yapıldı. 90’lı yıllarda yaşanan iç savaşta şehir büyük hasar gördü, köprü de hırvat güçleri tarafından bombalandı. Duvarlarda hala mermi izleri duruyor ve günlerde yaşananları düşündürüyor.

Mostar Yemek

Yemek için manzaralı bir yer seçebilirsiniz

Burada Biraz dolaştıktan sonra köprü manzaralı bir yere oturup yemek yedik. Köprü civarı oldukça turistik mekan sahipleri binbir türlü şekilde sizi içeri çekmeye çalışıyor, bu bölgede fiyatlar da biraz yüksek. En iyisi köprüyü gören bir yere oturup keyfini çıkartmak.

Yemeğimizi yedikten sonra Mostar’ı bir kez daha dolaştık. sonra bir kez daha dolaştık. Gece kalkacak otobüse kadar burada ne yapacaktık? Açıkçası Mostar’da tüm günü dışarda geçirmek biraz sıkıcı oldu. Turistik bölgenin biraz dışında bir kaç cafe’nin yan yana bulunduğu dere kenarında bir yere rastladık, gidip burada bira içip uyukladık biraz da olsa sıkıntımızı giderdik. Neyse ki akşam yaklaşmıştı. Mostar köprüsünün altına gidip kayalarda oturduk biraz da öyle vakit geçirdik. Nereetva Nehrine kenarından köprüyü ve eski şehri izledik.Köprünün tepesinde bir kaç mayolu delikanlı atlayacakmış gibi yapıp milletin ilgisini çekip duruyor. Köprünün orda o kadar durmamıza rağmen sadece 2 kez köprüden atladıklarına şahit olduk.

Köprüden atlayan gençler

Mostar’da en çok ilgimizi çeken şey tabi ki Mostar Köprüsü oldu. Köprü 1566 yılında Mimar Sinan’ın öğrencisi Mimar Hayreddin tarafından yapılmış. Ne yazık ki savaş zamanında bombalandı ve yerle bir oldu. 2004 yılında aslına uygun bir şekilde yeniden inşa edildi. Şehrin eski bölümünde bulunan körpü Hırat ve Müslüman mahallelerini birbirine bağlıyormuş. Mostar’da da Saraybosna gibi binalarda mermi izleri var. Köprünün etrafındaki bölüm aynı zamanda şehrin eski mahallesini barındırıyor. Burada ufak ufak çeşitli dükkanlara uğrayabilirsiniz. Her ne kadar etkileyici bir atmosfere sahip olsa da Mostar’da bir geceden fazla kalmanızı önermem.

Mostar Köprüsü

Mostar’da Yapılacaklar:

1. Mostar Köprüsü manzaralı yemek ye.
  2. Nereetva Nehrinin kenarında oturup köprüyü ve Atlayan gençleri seyret.
  3. Bosna’lıların takıldığı Nide Veze Cafe’de Biraz keyif yap.
  4. Eski Çarşıda gez,
  5. Keskin Mehmet Paşa Cami’sinin yanındaki pazarı gez. Satın almıyorsan da ikramların tadına bak 🙂 Buradan köprüyü ve şehri seyret.(başlıktaki köprü fotoğrafı buradan çekildi)